Mystika templářů
NON NOBIS DOMINE, NON NOBIS, SED NOMINI TUO DA GLORIAM.

"Ne pro nás Pane, ne pro nás, pro slávu Tvého jména."
Vraťme se téměř o tisíc let nazpět v proudu času, který nazýváme historií.
Starověké civilizace a kultury jsou pokryty prachem zapomnění, starodávné
vědění a nauky jsou pohrouženy v hluboký spánek a čekají na své vzkříšení. Ano,
jsme ve středověku, v době, o které jsme se učili, že byla dobou temna, že
zrodila mnoho pověr a prolila potoky krve na bojištích nebo při rozsudcích
právě se zrodivší inkvizice. Avšak i přes tuto tmu, nebo snad díky této tmě,
můžeme ze vzdálenosti tisíce let pozorovat světla ohňů, která září až do
dnešních dnů a vymykají se temné době. Jde především o povznášející a dodnes
uchvacující gotický styl a zrod rytířských řádů, jež probudily a znovu dokázaly
oživit ideál rytíře. Rytíře, jemuž je vlastní touha po cti, spravedlnosti a
pravdě.
Evropa se spojuje pod praporem křížových válek, aby osvobodila Svatou zemi a
Boží hrob z rukou "nevěřících". A právě zde začíná příběh tajemstvím opředeného
templářského řádu, který dokázal téměř dvě stě let ovlivňovat kulturní,
hospodářské i politické osudy křesťanské Evropy. Řád, který měl mnoho
přívrženců stejně jako zarytých nepřátel, byl obdivován především díky
organizovanosti a statečnosti svých rytířů a nenáviděn pro svoji moc a
bohatství především těmi, kteří po bohatství a moci sami toužili nejvíce.
Majetek řádu a skutečnost, že byl mimo dosah světské moci, zpečetily jeho osud
v ostudné frašce, která spočívala v nařčení řádu z kacířství, vyústila roku
1312 v oficiální zrušení řádu a skončila v roce 1314, kdy byl na hranici upálen
poslední velmistr řádu Jakub Molay poté, co odmítl veškerá obvinění.
Zrod řádu
Píše se rok 1118 a novým křesťanským králem Jeruzaléma se stává Balduin II.
Uplynulo totiž téměř dvacet let od doby, kdy první křížová výprava dobyla
Jeruzalém a ve Svaté zemi se upevnila a rozšířila křesťanská moc.
Do Jeruzaléma přijíždí devět bohabojných rytířů vedených francouzským rytířem
Hugem de Payens, kteří poklekají před novým králem a žádají jej, aby směli
založit nový řád, jenž bude na cestách od pobřeží do Jeruzaléma ochraňovat
poutníky před vrahy a lupiči. Od krále se jim dostává svolení, a dokonce jsou
ubytováni v domě, jenž náležel ke královskému paláci, na místě bývalého
Šalamounova chrámu. Do rukou jeruzalémského patriarchy skládají slib cudnosti,
poslušnosti, osobní chudoby a vyjadřují svůj záměr stát se "vojáky Kristovými"
a žít mnišským způsobem života.
Téměř deset let působí řád v Jeruzalémě, aniž by příliš rozšířil počet svých
přívrženců, stará se o ochranu poutníků a opravu zřícenin Šalamounova chrámu.
Od tohoto místa také odvozují své jméno: chudí rytíři Krista a templu
Šalamounova. Později jsou často označováni jako řád templu, nebo prostě jen
templáři.
Obrat nastává v roce 1128, kdy se Hugo de Payens a spolu s ním nejméně pět
dalších rytířů vrací do Francie, kde se účastní církevního koncilu v Troyes,
kterým je tento řád oficiálně uznán. V pozadí těchto událostí stojí Bernard z
Clairvaux (později svatý Bernard), opat cisterciáckého řádu. Byl tím, kdo
inicioval svolání koncilu, a možná i podnítil cestu prvních devíti rytířů do
Jeruzaléma, mezi nimiž byl i jeho strýc André z Montbardu. Bernard z Clairvaux
byl mimořádnou charismatickou osobností té doby, které naslouchali jak králové,
tak i samotný papež. Byl také pověřen vypracováním řehole nového řádu.
Templář jako rytíř a mnich
Nový řád představoval v té době neobvyklý jev, který spočíval ve spojení
cíle vojenského a náboženského, tedy ve spojení života rytíře, který cestuje a
bojuje, s životem mnišským, kontemplativním. Ukázalo se, že si tyto zdánlivé
protiklady neodporují, nýbrž se doplňují. Kontemplace, hledání pravdy dává
rytíři odvahu, utvrzuje ho v tom, že bojuje za spravedlivou věc, což se pak
projevuje neobyčejnou statečností, jíž byli templáři brzy pověstní. A konkrétní
boj, tedy jedna
z forem obětování, mu umožňuje, aby se ve svém nitru ještě více přiblížil ke
sjednocení s Bohem. K tomu se připojuje přísné dodržování čtyř řeholních slibů,
které složil každý, kdo do řádu vstoupil. Jsou to: čistota (zůstat v cudnosti,
ovládat touhy, být střídmý ve všem tělesném); osobní chudoba (nezávislost na
světských statcích, nepodplatitelnost, čest); poslušnost (řád, disciplína,
sloužení), obětování všech svých sil službě pro Svatou zemi; a v neposlední
řadě společný život s bratry, kteří usilují o stejnou věc. To vše vytvářelo
podmínky pro duchovní růst a umožňovalo opravdové uskutečnění mystiky vnitřního
člověka.
Bernard z Clairvaux dal templářům vlastní etiku znázorněnou v Chvále nových
milicí (De laude novae militae):
"Jdou a přicházejí na znamení svého velitele. Nosí oblečení, které jim dá on, a
nestarají se ani o jiné šaty ani o jinou stravu... Nedůvěřují žádné přemíře ve
způsobu života a oblečení... Nikdo není postaven nad jiného. Váží si nejlepších,
ne nejslavnějších... O jejich činech rozhoduje vůle velmistra nebo požadavky
společenství... Váhám je nazvat mnichy či rytíři. A jak lépe než oběma jmény
nazvat tyto muže, kterým nechybí ani čistota mnichů, ani odvaha rytířů."
Tento nový ideál dokázal rozechvět mnohá srdce, a tak není divu, že když se v
roce 1130 Hugo de Payens vrací do Jeruzaléma jako velmistr templářského řádu,
má řád už více než tři sta rytířů a značný majetek.
Pyramidální uspořádání řádu
Řád roste, získává nezávislost na světských panovnících a jeho velmistr je
odpovědný pouze papeži. Současně se také formuje jeho organizační uspořádání,
které přináší toto rozdělení:
rytíři - ti, kteří bojují, tvoří nejvnitřnější srdce řádu; servienti - bratři
sloužící, kteří se dále dělí na: zbrojnoše a podkoní (doprovázeli rytíře),
řemeslníky (vykonávali manuální práce); kněží a klerici - obstarávali církevní
záležitosti řádu.
Všichni členové řádu měli stejná práva a zástupci z jednotlivých skupin se také
podíleli na volbě nového velmistra. Řád měl v širším slova smyslu i další
laické členy, kteří ho podporovali vojensky v čase války a také penězi.
Templáři tak postupem doby získali velký vliv i bohatství, nejednalo se však o
bohatství jednotlivých členů, ale řádu jako takového. V hierarchii řádu byly
odpovědnosti rozděleny následovně:
▪ Velmistr, nejvyšší představitel řádu, řídí jeho činnost a jeho rozhodnutí je
nezvratné. Je odpovědný pouze papeži, a tudíž nad ním světští králové nemají
moc.
▪ Senešal, zástupce a poradce velmistra.
▪ Visitor, pozdější funkce správce provincií v Evropě, "druhý velmistr".
▪ Maršál, správce vojenství.
▪ Velkopreceptor, správce provincie.
▪ Turkopolier, velitel jízdy.
Preceptoři či Komtuři, pověření vedením jednotlivých domů, komend. Templářský
řád v době svého největšího rozmachu působil v deseti provinciích:
▪ ve Svaté zemi: Jeruzalém, Antiochie, Tripli;
▪ v Evropě: Francie, Anglie, Anjou, Apulie, Portugalsko, Maďarsko, Poitou.
V každé provincii se budovala templářská sídla, takzvané komendy, opevněné
kamenné stavby, z nichž se některé zachovaly dodnes. Tato sídla byla taktéž
nezávislá na panovnících jednotlivých zemí a řídila se vlastními zákony, které
platily uvnitř templářského řádu.
Templáři, tvůrci nové kultury
Řád Templu velmi brzy dosáhl značné politické i hospodářské moci, která
jednak vyplývala z jeho výjimečného postavení (nezávislost na světské moci,
osvobození od placení daní), ale také z dobrých organizačních schopností a
čestnosti. Byli to mimochodem i skvělí bankéři, zavedli směnky, které
umožňovaly, že člověk cestující na velkou vzdálenost nemusel s sebou nosit
velký obnos peněz (což bylo tenkrát nebezpečné), ale mohl peníze uložit v
nejbližší templářské komendě a na základě směnky, kterou obdržel, peníze
vyzvednout v cíli své cesty. Templáři měli vlastní loďstvo, které bylo schopno
bezpečně dopravit poutníky i náklad do Svaté země a zpět. Dokázali v Evropě
vybudovat síť cest, které spojovaly jednotlivé komendy, jež se stávaly určitými
obchodními i společenskými centry.
Samozřejmě stále chránili cesty ve Svaté zemi a v rozličných bojích se
proslavili statečností, protože templáři vždy bojovali v prvních řadách a
neměli ve zvyku ustupovat. Pokud někdo vstoupil do jejich řádu v době, kdy se
bojovalo ve Svaté zemi, měl téměř jistotu, že hrdinně zemře na bojišti. Bylo
totiž známo, že bohatství řádu nesmělo být použito na vykupování rytířů ze
zajetí, a také to, že templáři v zajetí nikdy nepřestoupili na jinou víru;
proto byli ihned popravováni.
Další skutečností, kterou nelze přehlédnout a která měla větší, i když skrytý
vliv na kulturní rozvoj Evropy, bylo úsilí templářů při hledání moudrosti,
která byla na tehdejším Západě již asi pět set let ztracena, ale přetrvávala
živá na Východě a v islámské tradici. Existuje mnoho legend o hledání Grálu,
který je právě symbolem moudrosti.
Samotné založení jejich řádu je zahaleno tajemstvím a pouze z nepřímých důkazů
lze vyvozovat, že impuls k vytvoření templářského řádu nebyl náhodný, ale
sledoval určitý cíl. Je patrné, že jejich organizační struktura s sebou přináší
charakteristiky uspořádání, které jsou známy u starodávných kultur či ve
starověkých mysterických a iniciačních bratrstvech. I přijímání nových členů
řádu bylo velice přísné a obsahovalo iniciační prvky. Templáři měli jistě
možnost se na Východě seznámit s některými ztracenými vědomostmi; svědčí pro to
i skutečnost, že ve svých sídlech drželi ochrannou ruku nad alchymisty a
astrology. Jejich stavby v sobě ukrývají harmonické číselné a astronomické
vztahy, které jsou odrazem přírodních zákonitostí.
Pozoruhodnou "náhodou" je fakt, že po návratu prvních templářů do Evropy
v roce 1128, kdy byl jejich řád oficiálně založen, se objevuje nový
stavební styl - gotika. A impulsy ke stavbě nových chrámů vycházejí od Bernarda
z Clairvaux a od cisterciáckého řádu. Tento nový styl je od samého počátku
dokonalý, bez chyb a omylů. A dodnes není jasné, jakým způsobem vznikl. Kde se
vzali tito stavitelé se svým uměním a věděním? Za téměř sto let bylo postaveno
kolem sto padesáti nových chrámů, které již neslouží jako kláštery, ale jsou
určeny pro širokou veřejnost. Kde se vzaly finanční prostředky na jejich
stavbu?
Můžeme si tedy položit otázku, zda nebylo tajným cílem templářského bratrstva
podnítit vznik nové kultury v Evropě na základě vědění přineseného z Východu.
Je jisté, že templáři měli veškeré předpoklady, bohatství i moc, aby to
uskutečnili. Gotika následně přinesla silnou vlnu zájmu o nové vědění
(alchymie, astrologie, lékařství...), které díky křížovým výpravám začalo
pronikat do Evropy, a připravila tak půdu pro převratné období renesance.
Zánik řádu
Vzrůstající moc a bohatství se nakonec staly pro templáře osudnými. Král
Francie Filip IV. zvaný Sličný zatoužil po tomto bohatství a zároveň usiloval o
zničení templářů ve své zemi, protože pro něj představovali sílu a moc, kterou
nemohl kontrolovat. V roce 1307, během noci z 12. na 13. října, nechává
zatknout všechny rytíře i samotného velmistra. A začíná známý proces s templáři,
které obviňuje ze zapírání Krista. Samotný průběh událostí, kdy jsou přiznání
na templářích vymáhána na mučidlech, je z jedné strany ukázkou mistrné
propagandy a manipulace veřejného mínění Filipem IV., z druhé strany pak
justiční fraškou, kterou posvětil samotný papež Kliment V.
Inkvizice, která se ujala vyšetřování, měla svá pravidla: kdo odvolal to, co
již jednou vypověděl, i kdyby to bylo po nelidském mučení, upadl do kacířství,
a byl upálen na hranici. Takto byly upáleny desítky rytířů a ještě větší
množství zemřelo ve vězení a na mučidlech.
Samotnému papeži byly předávány dodatečně upravené výpovědi a roku 1312 byl
papež díky zákulisní hře a tlakům Filipa IV. nucen řád zrušit. Poslední tečkou
pak bylo upálení samotného velmistra řádu Jakuba Molaye a jeho nejbližších
druhů v roce 1313.
Skutečnou pravdu a pozadí procesu se pravděpodobně nedozvíme. Nedochovaly se
žádné originální templářské dokumenty, ze samotného procesu jsou k dispozici
jen opisy některých výslechů, které nechal pořídit Napoleon v Paříži. Z nich
můžeme citovat část společné obhajoby rytířů:
"Proto, co se týče článků proti řádu, článků nečestných, strašlivých, hrozných
a odporných právě tak jako nemožných a naprosto urážlivých, říkáme, že tyto
články jsou lživé a falešné a že ti, kteří předložili tyto lži našemu pánu,
nejvyššímu duchovnímu správci církve a nejjasnějšímu panu králi Francie, jsou
špatní křesťané... Vyhledali odpadlíky anebo bratry vystoupivší z řádu, kteří
byli vzhledem ke svým zločinům vyhnáni jako nemocná zvířata z jeslí... Ti si
vymysleli a potvrdili zločiny a lži, které jsou chybně připisovány bratrům a
jejich řádu..."
Je pravděpodobné, že vše bylo předem naplánováno, jak obvinění a svědci, tak i
výsledek procesu, který uskutečnil právě Filip IV. Bylo by absurdní, kdyby ti,
kteří bojovali a umírali za víru vždy v prvních řadách, zapřeli Krista; vždyť
byli jeho služebníky. Pokud chceme poznat, kdo templáři skutečně byli, musíme
se dívat na jejich činy; ty vypovídají o oddanosti, zkoumání a sloužení
společné víře, ideálu rytířství a bratrství, který dokázali oživit. Zcela jistě
měli smělé plány, které se jim již nepodařilo uskutečnit. Veškeré jejich
jednání, které bylo a stále může být pro mnohé inspirací, se neslo v duchu
jejich hesla, jež měli napsané na své standartě: NON NOBIS DOMINE, NON NOBIS,
SED NOMINI TUO DA GLORIAM. (Ne pro nás Pane, ne
pro nás, pro slávu Tvého jména.)
zdroj: Ing. Leoš Flaitingr